Visie op basisonderwijs: krijgt je kind voldoende aandacht?

Visie op basisonderwijs: krijgt je kind voldoende aandacht?

geplaatst op: 30-10-2017

Visie op basis onderwijs. Krijgen kinderen in ons huidig onderwijssysteem wel de aandacht die ze nodig hebben?

Tegenwoordig worden kinderen met extra onderwijsbehoeften zolang mogelijk in het reguliere onderwijs gehouden, terwijl de klassen op reguliere basisscholen steeds groter worden. Met als gevolg dat leerkrachten minder tijd hebben voor kinderen die juist wat extra aandacht kunnen gebruiken. Dit is best zorgwekkend als je bedenkt dat er per klas gemiddeld acht kinderen zitten met extra onderwijsbehoeften. Denk hierbij aan kinderen met dyslexie, dyscalculie, kinderen met een diagnose als bijvoorbeeld ADHD of ADD en/of hoogbegaafde kinderen. Daarnaast hebben andere kinderen ook te maken met uitdagingen op hun pad, waarbij de nodige ondersteuning wenselijk kan zijn.

Verder is de tendens in onze huidige maatschappij en ons onderwijssysteem dat meetbare prestaties erg belangrijk zijn. Meetbare prestaties, waar je als school en kind hard op afgerekend wordt. Deze prestaties zijn niet altijd afgestemd op wat je als kind in het onderwijs nodig hebt om tot ontwikkeling te komen.

De druk in het onderwijs is de laatste jaren flink toegenomen en het Ministerie van Onderwijs en de Onderwijsinspectie worden door scholen hijgend in de nek gevoeld. Veranderingen in het Passend Onderwijs hebben geleid tot onderwijs dat in mijn ogen niet meer zo passend is.

Mijn visie op het basisonderwijs van tegenwoordig is dus dat veel kinderen op basisscholen aandacht tekort komen. Dit heeft naar mijn idee met onmacht (en niet met onwil) te maken. Niet voor niets gingen de leerkrachten in het basisonderwijs op 5 oktober staken.

Visie op basisonderwijs. Is jouw kind een beelddenken en neemt hij of zij de lesstof anders op? Ik leer anders is een training gericht op anders lerende kinderen.

Het hoofd boven water houden

Door onze veeleisende maatschappij en ons huidige onderwijssysteem hebben veel ouders en kinderen moeite om hun hoofd boven water te houden. Er is gebrek aan tijd en ruimte om stil te kunnen te staan en een gebrek aan het mogen en kunnen voelen van wat je graag zou willen en nodig hebt. Dit geldt ook voor kinderen zonder extra onderwijsbehoeften.

Ons traditionele onderwijssysteem stamt uit vervlogen jaren, terwijl er steeds meer intuïtieve kinderen met een handleiding worden geboren die vastlopen in dit systeem. Zij hebben de behoefte om gezien (erkend) te worden en aangeboden te krijgen wat zij nodig hebben. Gelukkig krijgen reguliere basisscholen dit steeds meer in de gaten en wordt er geïnvesteerd in persoonlijke aandacht en trajecten.

Ondersteuning aan ouder en kind

Als toegewijd kindercoach help ik jouw kind in zijn of haar kracht te staan om van daaruit eigen talenten en kwaliteiten te ontwikkelen. Ik fungeer graag als spil tussen jullie en de school, zodat jouw kind toch op de huidige school bij vriendjes en vriendinnetjes kan blijven. Mijn coaching draagt bij aan het snel en effectief oppakken van eventuele langdurige problemen.

Visie op basisonderwijs. Krijgt jouw kind in een klas de aandacht die het nodig heeft?

In mijn praktijk bied ik praktische trainingen zoals “Ik leer leren” en “Ik leer anders” aan waarbij ik jullie op weg help met een andere manier van aanleren (van lesstof). Een andere manier van aanleren die beter aansluit bij wat jouw kind nodig heeft. Daarnaast ben ik gespecialiseerd in hooggevoeligheid en bied ik ondersteuning op thema’s als faalangst, weerbaarheid, zelfvertrouwen en/of ingrijpende gebeurtenissen in een kinderleven.

Komt jouw kind niet goed mee op school?
Heeft hij of zij een andere manier van leren nodig?
Of heeft jouw kind op een ander gebied ondersteuning nodig?

Neem gerust contact met me op voor een vrijblijvend gesprek.


 

​Deel ook gerust jouw visie op basisonderwijs met mij. Ik ben benieuwd.

 

Agenda

Er zijn geen agenda items op dit moment.